Meditation

Meditation

När vi mediterar kan vi finna ett härligt inre lugn inom oss. Det kan behövas ibland oavsett om vi har stress i vardagen eller mycket omkring oss i vårt vardagliga liv. Du behöver inte vara andligt inriktat för att finna lugnet utan även en lastbilschaufför som inte alls arbetar eller tänker på det andliga arbetet kan meditera mellan hans eller hennes arbetspauser. Så meditation är ett redskap till att slappna av en stund eller inför nattsömnen. Vi väljer själva när en meditation stund kan behövas utföras ute efter hur din dag ser ut eller det blir en del av ens vardag att meditera en stund. 

Tänk på att stänga av mobil på ljudlöst medan du mediterar och även eventuellt stänga fönster ifall det bullrar från gatan.  

Du kan hitta en tyst plats där du kan vara för dig själv utan att någon stör dig och sätt dig i en komfortabel ställning, t.ex. med benen i kors eller till och med sittandes på en stol eller ute i naturen på en sten eller en bekväm kudde på golvet. Det viktigaste är att du kan ha ryggen rak.

Sitt med ögonen delvis stängda och vänd din uppmärksamhet mot andningen. Andas normalt genom näsan utan att försöka kontrollera andningen och försök bli medveten om hur det känns när andetaget går in och ut ur din kropp. Den här känslan är vad vi försöker koncentrera oss på.

Du kommer i början märka hur tankspridd du vanligtvis är och det är ofta en stor lockelse att följa de olika tankespåren. Här är det viktigt att bara släppa taget om tankarna och koncentrera dig på din andning. Upprepa det här så ofta det krävs för att du ska vara koncentrerad på andningen.

Om du är ny till meditation börja med små steg. Skippa 4 timmars meditationer i början och ställ hellre tiden på 10 minuter och utöka med 5 minuter varje vecka tills du är uppe i en tid som är lämplig för dig. Ju längre desto bättre är det såklart för ditt sinne och din personliga utveckling.

Lyssna på lugn musik eller vägleddmeditation på cd eller Youtube som har många meditationer.